CITROËN BX OSLAVUJE 40. NARODENINY

  • Citroën oslavuje 40. výročie od predstavenia modelu BX, ktoré sa konalo 23. septembra 1982 pod Eiffelovou vežou.
  • BX, rodinné vozidlo z 80. rokov s obdivuhodným dizajnom od talianskej karosárne Bertone, z ktorého bolo vyrobených viac ako 2,3 milióna kusov, bolo obchodne veľmi úspešné a v rokoch 1982 – 1994 prispelo k rastu značky Citroën v segmente vyššej strednej triedy.

Vozidlo BX zanechalo v živote značky Citroën a vo svete automobilov bohatú a nečakanú historickú stopu odrážajúcu obchodný úspech, ktorý dosiahol počas 12 rokov svojej existencie. Dodnes si zachováva miesto v srdciach motoristov a zberateľov, ktorí sa s nadšením chystajú osláviť jeho 40. výročie. Pri tejto príležitosti pozývajú odborníci zo združenia L’Aventure Citroën všetkých nadšencov, aby v sobotu 24. septembra v múzeu Conservatoire Citroën v Aulnay-sous-Bois vzdali hold modelu BX.

PREDSTAVENIE POD EIFFELOVOU VEŽOU

Je 23. septembra 1982 a s príchodom tmy sa na Champ-de-Mars zbieha obrovský dav ľudí, ktorých zraky sa upierajú na prvé poschodie Eiffelovej veže, kde je zavesená obrovská drevená krabica s nápisom „Voilà la nouvelle Citroën“. Drevená debna sa počas ohlušujúcej svetelnej a zvukovej show pomaly znáša k zemi. Krabica sa konečne otvára, objavuje sa vozidlo BX a za nadšeného potlesku štartuje svoju skvelú kariéru. Na Eiffelovke sa súčasne objavuje obrovské logo značky v tvare dvojitých šípov a halí sa do ohňostroja.

O niekoľko dní neskôr, 30. septembra 1982, sa na výstavisku Porte de Versailles začal 69. parížsky autosalón, ktorý znamenal začiatok predaja vozidla BX, ktorý sa stal jednou z nespochybniteľných hviezd celého autosalónu.

 

PROJEKT „XB“

Špecifikácie projektu Citroën BX, ktorý bol predstavený v roku 1978 pod kódovým označením „XB“, boli dokončené v novembri 1979. Hlavnými cieľmi budúceho BX bolo zabezpečiť, aby išlo o moderné, nekonvenčné vozidlo s dôrazom na inovácie. BX mal byť vozidlo s pohonom predných kolies, motorom uloženým naprieč a nízkou hmotnosťou, aby bolo zaistené dobré zrýchlenie a nízka spotreba paliva, čo bolo v kontexte doby zárukou úspory nákladov. Rovnako ako všetky špičkové vozidlá Citroën tej doby, aj BX bol vybavený hydropneumatickým odpružením, ktoré zaručovalo pohodlie a dokonalú jazdnú stabilitu. BX mal päťdverovú karosériu typu hatchback, teda s výklopným zadkom.

Vývoj prebiehal v technickom stredisku vo Vélize, ktoré investovalo veľké prostriedky do CAD (computer-aided design – počítačom podporované projektovanie), aby sa urýchlila konvergencia designu a optimalizácia výkonu. Za pomoci tohto nástroja dosiahol Citroën BX dobrý aerodynamický súčiniteľ 0,34. Vďaka inovatívnemu použitiu kompozitných materiálov pre diely, ako sú nárazníky, veko batožinového priestoru, kapota a okná pri zadných stĺpikoch, predstavovala pohotovostnú hmotnosť vozidla BX iba 885 kg. BX ako prvé vozidlo éry PSA mohlo využiť motory z banky pohonných jednotiek skupiny. Od svojho uvedenia na trh mal tak k dispozícii výkonné motory (62 k a 72 k 1360 cm3, 90 k 1580 cm3) a prekvapoval svojou dynamikou.

 

CESTA K ÚSPECHU

S modelom BX si Citroën stanovil dvojitý cieľ: vstúpiť na trh vyššej strednej triedy a prevziať štafetu od modelu GSA. Na dosiahnutie tohto cieľa sa BX opieral o seriózne technické argumenty, ktoré mu zaručovali komfort, dynamiku a hospodárnosť prevádzky, a tiež o novú siluetu s prelomovým dizajnom.

Citroën sa kvôli návrhu dizajnu vozidla BX obrátil na slávnu taliansku karosáreň Bertone. Dizajnér Marcello Gandini (otec modelov Miura, Countach a Stratos) navrhol originálny tvar – robustný, ale bez akýchkoľvek výstredností, ktorý vo vtedajšom automobilovom prostredí vynikol a stal sa symbolom modelu BX. Zaujala aj kabína, a to futuristickou prístrojovou doskou inšpirovanou modelom CX s charakteristickými prvkami, ako boli skupiny ovládačov po oboch stranách jednoramenného volantu a podsvietený otáčkomer.

Výrazne moderná a atraktívna BX okamžite presvedčila tlač, očarila klientelu Citroënu a získala nových zákazníkov: bol to skutočný obchodný úspech. Vyrábal sa v závode Rennes La Janais v Bretónsku a v závode Vigo v Španielsku a do definitívneho ukončenia výroby v júni 1994 sa ho predalo viac ako 2 337 016 miliónov kusov. Ako jedno z najpredávanejších vozidiel značky Citroën prispel BX nepochybne k oživeniu značky Citroën v 80. rokoch.

 

BOHATÝ ŽIVOT SÉRIOVÝCH VERZIÍ  

Počas dvanástich rokov, kedy bol model BX na trhu, došlo k mnohým zmenám karosérie. V roku 1985 bola ponuka rozšírená o elegantné rodinné kombi, ktoré bolo o 17 cm dlhšie ako hatchback a nieslo názov Evasion, rovnako ako verzia Entreprise, ktorá sa objavila o rok skôr. V roku 1987 prebehol zásadný facelift, línie vozidla BX boli oblejšie a došlo k úplnej premene prístrojovej dosky.

Nezabudlo sa ani na výbavu: strešné okno, klimatizácia, digitálne prístroje, zamatové čalúnenie, hliníkové kolesá, digitálne hodiny či palubný počítač zaistili, že BX zostal verný svojmu imidžu moderného vozidla.

Po mechanickej stránke zostával Citroën BX na špičkovej technologickej úrovni s motormi s výkonom až 160 k, elektronickým vstrekovaním s katalyzátorom a lambda sondou, dieselovým motorom, automatickou prevodovkou, stálym pohonom všetkých kolies a brzdami s ABS. Bola dokonca vyrobená obmedzená séria 200 kusov cestnej verzie závodného vozidla BX 4 TC skupiny B (2141 cm3, 200 k, 220 km/h).

Kariéra modelu BX zahŕňala aj množstvo limitovaných edícií (Tonic, Image, Calanque, Leader atď.) vrátane slávneho modelu Digit s kompletne digitálnou prístrojovou doskou.

 

VIETE, ŽE…?

Reklamná kampaň, za ktorou stál Jacques Séguéla, predstavovala BX ako vozidlo, ktoré žije, myslí a dýcha. To bol zrejmý odkaz na rôzne zvuky a pohyby, ktoré vytváralo hydropneumatické odpruženie.

V roku 1985 sa stal Citroën prvým francúzskym výrobcom, ktorý ponúkol dieselovú verziu s automatickou prevodovkou. Ďalšiu inováciu priniesol v roku 1987, kedy predstavil prvé francúzske sériovo vyrábané vozidlo vybavené šestnásťventilovým motorom. V oboch prípadoch sa táto pocta dostala práve vozidlu BX!

Model BX, ktorý bol vždy na technologickej špičke, bol prvým sériovo vyrábaným vozidlom s kapotou vyrobenou zo stlačeného polyesterového kompozitu so sklenými vláknami, rovnako tiež vyrobenými zadnými piatymi dverami, lepeným zadným oknom a svetlometmi s parabolickými reflektormi s dvoma konfokálnymi odrazovými plochami.